تجربیات موفق صنایع خلاق در آلمان

به گزارش ناظر اقتصاد

در حال حاضر، رهیافت‏‌های متفاوتی جهت حمایت از تجربیات موفق صنایع خلاق در آلمان به وجود آمده است. نخست آنکه، در برخی از شهرها و نواحی آلمان، به‌ ویژه در ایالت‌‏های فدرالی از ابتدا نوآوری‌های از پایین به بالا وجود داشته است. ایالت راین- وستفالن شمالی، نخستین ایالت آلمانی است که نوآوری‏‌ها در حوزه صنایع خلاق را ترویج داد و در سال ۱۹۹۲ نخستین گزارش خود را پیرامون این صنایع منتشر نمود. از آن زمان تاکنون این ایالت پیشتازی خود را در بسیاری از زیر بخش‏‌های صنایع خلاق حفظ کرده است. این نوع سیاست حمایتی همچنان پابرجا مانده و گسترش نیز یافته است. البته چنین حمایتی به ‌واسطه ابتکارات محلی و سیاست‏‌های دولت فدرالی صورت می‌‏پذیرد. به ‌عنوان نمونه این ایالت برنامه‌ای را با عنوان “Creative.NRW” با اهداف زیر اجرا می‌کند:

  • افزایش شبکه مشارکتی

  • تقویت همکاری با مؤسسات محلی

  • تقویت منطقه راین وستفالن شمالی در حوزه اقتصاد خلاق

  • تسهیل پیوندهای منطقه‌ای جهت دوری از تحرکات رقابت جویانه کارگران در مناطق مختلف

  • توسعه آکادمی‌های نوپا و راه‌اندازی بازارها.

با این وجود هر ایالت فدرالی در آلمان سیاست یا نوآوری ویژه‌ای را پیرامون صنایع خلاق عرضه نموده است که موجب رقابت‏‌های بسیار مفصلی میان ذینفعان و سهام‌داران این مجموعه‏‌ها می‏‌گردد.

دولت فدرال آلمان پروژه صنایع خلاق را از سال ۲۰۰۷ کلید زد. اهداف اولیه‌ای که دولت برای اجرای این پروژه در نظر داشت بدین ترتیب بود:

  • سرعت دادن به رشد صنایع خلاق و ایجاد رقابت میان بخش‌‏های مختلف آن

  • رصد سالانه زیر بخش‌ها و ارائه آمارها و داده‌‏های قابل اعتماد

  • تقویت شبکه‌‏ها بین زیر بخش‌ها در صنایع خلاق

  • اطلاع دقیق از وضعیت بودجه‌بندی و میزان حمایت مالی از این حوزه

  • تأیید کیفیت محصولات شرکت‌‏ها و مؤسسات پایه‌گذار در حوزه صنایع خلاق

  • ارائه تسهیلات مالی جدید و نیز تطبیق بودجه موجود با نیازهای شرکت‏‌های حوزه صنایع خلاق

  • تسهیل دسترسی درست به سرمایه‌ای محدود

  • بیمه اجتماعی برخی اقشار، به ‌ویژه هنرمندان

در سال ۲۰۱۳ وزارت اقتصاد و صنعت آلمان، نهادی را تحت عنوان «مرکز عالی اقتصاد خلاق و فرهنگ» تأسیس نمود تا تمامی اهداف فوق الذکر را پیگیری نماید.

 

با گسترش قانون حق نشر دیجیتال، در سال ۲۰۰۹ جهت حفظ تعادل بین نویسندگان و کاربران دستورالعملی برای ایجاد پایگاه داده آماری همگن در حوزه صنایع خلاق در ایالت‌‏های فدرال آلمان تهیه شد. این دستورالعمل برای ارزیابی اثرگذاری یک سیاست موفق در دوره میان‌مدت یا بلندمدت بسیار مهم و ضروری است.

آرنت و همکارانش در سال ۲۰۱۲، با تحلیل اقتصادی کلان و بر مبنای یک پیمایش تجربی از ۱۴۰۰ مؤسسه و بنگاه اقتصادی در بخش صنایع خلاق آلمان، دریافتند که عوامل کلیدی زیر تأثیر زیادی بر توسعه موفقیت‌آمیز صنایع خلاق آلمان داشته‌اند:

عوامل موفقیت در باب افزایش صلاحیت نیروهای فعال حوزه صنایع خلاق

بهره‌گیری از مشاوره در روند نوآوری، به ‌منظور غلبه بر الگوها و ساختارهای فکری موجود
استفاده از تجربه مربوط به نوآوری‏‌های پنهان و اجتماعی
برقراری ارتباطات بسیار زیاد و نیز استفاده از رسانه

عوامل موفقیت در ترکیب با مؤسسات و شرکت‌های دیگر بخش‌ها

آگاهی دقیق از ظرفیت‏‌های بالقوه بازار کاربران
آگاهی از وضعیت خود به ‌عنوان یک ارائه ‌دهنده خدمات
ایجاد هویت در محصولات و نزدیک ساختن محصول به گروه هدف
احترام متقابل میان شرکای تجاری

در مورد آلمان  بایستی گفت که نخستین گروه از عوامل موفقیت به ویژگی‏‌ها و ظرفیت‏‌های خاص فعالان در آن حوزه برمی‌‏گردد. به علاوه ساختارهای فضایی گوناگون بر مبنای شهرهای مختلف می‌‏تواند بر ساختارها و الگوهای فکری یکنواخت موجود غلبه نماید و مسیر نوآوری هموارتر گردد. صنایع خلاق در موقعیت‌‏های مختلف، هنگامی که در شبکه شرکت‏‌های تجاری یا مؤسسات علمی مختلف (که عمدتاً با عنوان پارک علم و فناوری شناخته می‌‏شود) قرار می‌گیرند، ظرفیت‏‌های خود را جهت نوآوری ارتقاء می‌‏بخشند؛ اما گروه دوم فاکتورهای موفقیت مربوط می‏‌شود به ساختارهای فضایی و کیفی مربوط می‌شود که بر مبنای تصمیمات حوزه برنامه‌ریزی شهری تعیین می‏‌گردد. مجاورت با مؤسسات و شرکت‌‏های دیگر حوزه‏‌های اقتصادی، بازارهای بالقوه کاربران و یا ارائه دهندگان خدمات که نوعاً همان پارک‌های علم و فناوری هستند می‌‏تواند موجبات افزایش تماس، تبادل و نیز همکاری میان آن‌ها در یک دوره طولانی گردد و در ادامه به جمع‌آوری اطلاعات بسیار دقیق از ظرفیت‏‌های کاربران و بازارها بیانجامد. این موضوع صنایع خلاق را به شناخت هرچه بیشتر خود به ‌عنوان یک فراهم‌کننده‌ خدمات سوق می‌دهد. لذا تعامل هر چه بیشتر با دیگران علاوه بر آنکه شبکه‌‏های ارتباطی را با دیگران ارتقا می‏‌بخشد، موجب شناخت دقیق‌تر خود نیز خواهد شد.

 

گردآوری و تألیف : مسعود قاسمی

نوشته های اخیر​​​​​​​

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش