درحوالی دهه 80 و 90 میادی، حدود 14.5 میلیون نفر در صنعت مد و طراحی لباس مشغول به کار بوده اند و این رقم در حد فاصله سا لهای 2010 تا 2020 ، از مرز 60 میلیون نفر گذشته است. طبق گزارش ها، گردش مالی
بازار جهانی فشن به عنوان یکی از شاخه های مهم صنایع خلاق و فرهنگی به حدود سه هزار میلیارد دلار رسیده است که دو درصد از کل تولید ناخالص در جهان را شامل می شود. طبیعی است که ارزش صنعت مد در بخش زنان به مراتب بیشتراز سایر بخش های این حوزه باشد. پس از آن صنعت مد و پوشاک در بخش مردان، رتبه دوم را در اختیار دارد و تجارت کالاهای لا کچری فشن و بازار البسه کودکان در رتبه های بعدی.
این آمار و ارقام گویای اهمیت و جذابیت طراحی و تولید لباس و ا کسسوری در صنایع بسیاری از کشورها شده است.
طبق آمارهای موجود در شروع قرن بیست و یکم 26.5 میلیون نفر در صنعت مد وپوشاک مشغول به کار بوده اند که این تعداد در دو دهه ی بعد از آن به حدود سه برابر رسیده است.
در این میان، برندهای فست فشن از یکسو و برندهای لا کچری از سوی دیگر سهم قابل توجهی از گردش مالی سالیانه مد و لباس در جهان را به خود اختصاص داده اند.
یکی از بزر گترین هلدینگ های عر صه ی مد و لباس در جهان ایندیتکس است که می توان از برندهای آن مانند زارا به عنوان پرفرو شترین برندهای فست فشن نام برد. این شرکت به غیر از زارا، برندهایی هم چون پال اند بیر، ماسیما دوتی و برشکا را در زیرمجموعه هلدینگ خود دارد. درآمد این ابر برند اسپانیایی در سا ل های اخیر، به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است؛ این رقم برای شرکتی که در حوزه ی فست فشن فعالیت می کند نشان دهنده ی آن است که
سایر کمپانی ها و هلدینگ های فعال در عرصه ی مد و لباس از فست فشن تا لا کچری چه نقشی را در این چرخه ی مالی ایفا می کنند.
نکته ی دیگری که می توان از بعد صنعتی و جغرافیایی مد و لباس در نظر داشت، این است که بزرگ ترین کمپانی های فعال در صنعت و تجارت مد، اروپایی و آمریکایی هستند اما چند کشور بزرگ آسیایی گوی سبقت در عرصه ی تولید و صادرات پوشاک را ربوده اند. از بین همه ی این کشورها، چین، عنوان بزرگ ترین صادرکننده پوشاک در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از چین با حجم گسترده ی صادرات خود، هند، دومین جایگاه را در میزان تولید و صادرات کسب کرده است.
کشورهای ایتالیا، ترکیه و بنگلادش از دیگر تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح عرصه ی پوشاک محسوب می شوند.
دلیل اصلی تولید محصولات بسیاری از برندهای مطرح جهان در کشورهای آسیایی قیمت تمام شده ی به مراتب کمتر در کشورهای اروپایی است که به دلایل متعددی ازجمله هزینه ی کارگر و مواد اولیه ی مصرفی وابسته است و درنتیجه ی آن نزدیک به نیمی از عرضه ی بازار پوشاک در سراسر جهان به کشورهای آسیایی تولیدکننده ی پوشاک تعلق دارد.
البته سال 2020 ، سال متفاوتی برای تمامی صنایع از جمله صنعت مد و پوشاک خواهد بود؛ چرا که با آغاز اپیدمی کرونا در اوایل سال میلادی جاری در جهان و تعطیلی بسیاری از شرکت ها، کارخانجات، مرا کز خرید و فروشگاه ها شاهد رکود کم سابقه و شاید بی سابقه ای در بازارهای جهانی بوده ایم.
فروش آنلاین محصولات مد و لباس در کنار بازگشایی مجدد مشاغل و مرا کز تجاری پس از قرنطینه های گسترده می تواند به خروج از رکود این صنعت بیانجامد. با این حال باید منتظر بود تا عواقب ناشی از این رکود و تعطیلی ها را نه تنها در ادامه سال جاری بلکه در سا ل های بعد نیز مشاهده کرد.
برگرفته از نهمین فصل نامه زیست بوم خلاق