اندازه بازار اسباببازی جهان در سال ۲۰۰۴ میلادی حدود ۶۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۷ حدود ۷۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۸۴ میلیارد دلار بوده است. اندازه این بازار در سال ۲۰۱۸ به حدود ۹۰ میلیارد دلار رسیده که رشدی ۱۸ درصدی را از سال ۲۰۱۳ نشان میدهد. این رشد چشمگیر نشان از اهمیت اسباببازی در سبد مصرفی خانوادهها دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از برنامه توسعه زیست بوم خلاق، اسباببازی باید متناسب با ویژگیهای سنی و جسمی و روانی کودک باشد تا دارای تاثیر مثبت باشد وگرنه برای کودک مضر خواهد بود. به گونهای که ژان پیاژه روانشناس معروف تاکید کرده که والدین باید در انتخاب اسباببازی فرزند خود نهایت دقت و حساسیت را داشته باشند، چون اسباببازی باعث شکلگیری تمایلات عاطفی و روانی فرزندان آنها خواهد شد و در صورتی که این حساسیت و دقت را نداشته باشند، شخصیت فرزند آنان بر خلاف انتظارشان شکل خواهد گرفت.
پژوهشهای متعدد، شاخصهای مختلفی را برای انتخاب یک اسباببازی خوب بیان کردهاند که در ادامه به چند شاخص برای انتخاب اسباببازی اشاره میشود.
شاخص اول
تناسب سن کودک با اسباببازی است. به طوری که کودک با کمال میل آن را بپذیرد، از بازی با آن لذت ببرد و از نظر وزن و اندازه با ویژگیهای فیزیکی کودک و همچنین توانایی ذهنی وی هماهنگی داشته باشد.
شاخص دوم
تناسب جنسیت کودک با اسباببازی است که باید به دخترانه بودن، پسرانه بودن، صفات آنها و نوع اسباببازی آنها تفاوت قائل شد. تحقیقات مختلفی در خصوص تمایلات پسران و دختران به اسباببازی های مختلف نشان داده است که اسباببازیهای مربوط به پسران از نوع چرخدار مانند اتومبیل، دوچرخه، ماشین، قطار و… بوده و آنها از اسباببازیهای مثل ساعت، آهن ربا، اسباببازیهای حیوانی، نظامی، آموزشی، هنری لذت میبرند. در حالیکه اسباببازیهای دختران شامل انواع اسباببازی عروسک، خانههای عروسکی، ظروف آشپزخانه و… است. اگرچه استفاده از عروسکها بیشتر مورد توجه دختران است اما این موضوع به نوع عروسک هم بستگی دارد. دختران شش برابر بیشتر از پسران دارای عروسکهای زنانه و نه برابر بیشتر دارای عروسکهای بچه هستند. در صورتی که هم پسران و هم دختران به اندازه یکسانی دارای عروسکهایی از جنس مذکر مانند عروسکهای سرباز، مردان کابویی و… بودهاند.
همچنین تحقیقات دیگر نشان دادند که دختران اسباببازیهای مختلفی مثل عروسکها، لباس و جواهرات، اسباببازیهای تزئینی، اسباببازیهای موزیکال و… را دوست دارند. در حالیکه پسران از اسباببازیهای ورزشی، چرخدار، نظامی، اسلحه، ساعت و… لذت میبرند. همچنین تحقیقات نشان میدهد ترجیح کودکان با اسباببازیهایی است که خودشان آنها را انتخاب کردهاند.
در تحقیقی که توسط بلیمکور و سنترز در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان «مشخصههای اسباببازی دختران و پسران» انجام شد از حدود ۱/۳۰۰ فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد خواسته شد تا ۱۲۶ اسباببازی پسر و دختر را طبقهبندی کنند. آنها اسباببازیهای مختلف را در ۵ طبقه اسباببازیهای کاملاً مردانه، نسبتاً مردانه، خنثی، نسبتاً زنانه و کاملاً زنانه قرار دادند. بعد ار بررسی اولیه مشخص شد که اسباببازیهای مربوط به دختران اسباببازیهایی هستند که شاخصهایی مانند جذابیت فیزیکی، پرورش مهارتهای خانگی و… دارند. در حالیکه اسباببازیهای پسران دارای شاخصهایی از جمله خشونت، رقابت، هیجان و حتی خطرناک بودند. نکته جالب اینکه اسباببازیهای آموزشی و توسعه مهارتهای مختلف اسباببازیهایی خنثی و یا نسبتاً مردانه بودند.
شاخص سوم
ایمنی اسباببازی است. باید اسباببازیهایی ایمن و بیخطر تولید شوند که موجبات تهدید فیزیکی برای کودک و نوجوان را نداشته باشند.
شاخص چهارم
قیمت اسباببازی است، که یکی از مهمترین نگرانیهای والدین است. لذا خرید اسباببازی ارزان قیمت وقتی معیارهای مختلف را داشته باشد غیر منطقی نیست.